Alternatywne zwiedzanie Gdańska - Biskupia Górka

Gdańsk kojarzy nam się (prawidłowo!) ze Starym Miastem, z ulicą Długą, Kościołem Mariackim i oczywiście Żurawiem i Neptunem.

Lubię spacerować po ulicy Długiej i powiem szczerze, że spacerowanie podoba mi się latem w środku sezonu, jak i zimą -  wtedy starówka ma jakiś niepowtarzalny urok.
Lubię spacerować latem, bo mimo, że znajdujemy się 25 minut od domu to czuję się jak na wakacjach. Ładne miejsce, uliczni grajkowie, mnóstwo restauracji i ludzi. Taka mieszanka to dla mnie całkowita odskocznia od rzeczywistości, wypicie kawy w obleganej kawiarni na Starym Mieście, słuchanie grajków, a w powietrzu czuć wakacje i zero stresu to dla mnie fantastyczna sprawa.
Zimą Stare Miasto wydaje się zamglone przez co jest tajemnicze i zagadkowe. Zdecydowanie mniejszy ruch i spokojna atmosfera nastrajają do zwolnienia tempa i dokładnej analizy każdej kamienicy. Po takim mroźnym spacerze nie ma nic lepszego niż gorąca herbata w jednej z kawiarni, w której znajdziemy ciszę i spokój.

Gdańsk widziany z biskupiej gorki, biskupia gorka panorama gdanska

Co jeśli chcemy zobaczyć i usłyszeć coś nowego ale równie interesującego?

Jeżeli jesteśmy zainteresowani alternatywnym zwiedzaniem Gdańska, to z pomocą przychodzi nam Instytut Kultury Miejskiej, który organizuje wycieczki z przewodnikiem lub przewodniczką po pięciu dzielnicach Gdańska: Biskupiej Górce, Dolnym Mieście, Nowym Porcie, Oruni i Zaspie. Udział w wycieczkach jest bezpłatny, ale wymagane są zapisy mailowo (kontakt@ikm.gda.pl) lub telefonicznie (58 301 20 16).  Spacery organizowane są już kilka lat z rzędu i trwają od czerwca do drugiej połowy września. Tutaj znajdziemy dokładny spis i terminy spacerów w Gdańsku.

Tym razem zdecydowaliśmy się na Biskupią Górkę.

Kamienice na Biskupiej Górce warto zwiedzić. Alternatywne zwiedzanie Gdańska

Dla mieszkańców Gdańska, Biskupia Górka nie kojarzy się najlepiej, obdrapane, stare kamienice i nie do końca przyjaźni mieszkańcy skutecznie odstraszają lokalnych odwiedzających jak i turystów. Na szczęście była nas całkiem spora grupa (mimo to, wszyscy mogliśmy bez przeszkód słuchać przewodniczki) - a wiadomo w grupie raźniej :)
Wszyscy spotkaliśmy się o 17:30 pod kościołem na ulicy Menonitów 2. Stąd przewodniczka zabrała nas mogę śmiało powiedzieć - na podróż w czasie. Kto lubi stare przemijające z czasem miejsca, temu bardzo spodoba. Brukowane, ciasne uliczki, obdrapane, ale częściowo zachowane piękne kamieniczki, jeszcze z niemieckimi napisami przykuwały wzrok.

Warto zobaczyć Biskupią Górkę w Gdańsku, zwiedzanie Biskupiej górki w Gdańsku

Niekiedy trzeba było ominąć wzrokiem śmieci lub graty leżące przy śmietnikach, jednak całokształt prezentuje się naprawdę dobrze. Gdzieniegdzie wśród kamieniczek znajdują się ocieplone bloki albo kamieniczki, które również trochę zaburzają historyczny charakter dzielnicy.
Biskupia Górka ma ciekawą historię, nie czuję się na tyle kompetentna, aby ją tutaj opisywać, ale zapewniam, że historia jest godna poznania i zapamiętania.

zwiedzanie biskupiej górki w Gdańsku, Biskupia Górka

Gdy zwiedzaliśmy ciasne uliczki dowiedzieliśmy się, że zaplanowana jest rewitalizacja Biskupiej Górki. To wspaniała wiadomość, bo dzielnica z taką historią i takimi miejscami może stać się dzielnicą jak Kazimierz dla Krakowa i tego bardzo Gdańskowi życzę.

alternatywne zwiedzanie gdanska, biskupia gorka spacer, warto zobaczyc w gdansku biskupia gorke

Spacery są bardzo ciekawą alternatywą dla tradycyjnego zwiedzania Gdańska. Z pewnością wybierzemy się jeszcze na zwiedzanie innych dzielnic miasta, bo mam wrażenie, że Gdańsk ma jeszcze kilka miejsc do odkrycia :).